ASAS-ASAS PERATURAN PERUNDANG-UNDANGAN

 

A.    ASAS-ASAS PERATURAN PERUNDANG-UNDANGAN

1.      Hamid Atamini berpendapat bahwa asas-asas pembentukan peraturan perundang-undangan yang patut terdiri atas: cita hukum Indonesia, asas negara berdasar atas hukum, asas pemerintahan berdasar sistem konstitusi dan asas-asas lainnya, meliputi juga asas tujuan yang jelas, asas perlunya pengaturan, asas organ/lembaga dan materi muatan yang tapat, asas dapatnya dilakasanakan, asas dapatnya dikenali, asas perlakuan yang sama dalam  hukum , asas kepaastian hukum, asas pelaksanaan hukum sessuai dengan kemampuan individual. (A. Hamid Attamini, 1990)

2.      Maria Farida Indrati Soeprapto berpendapat  asas-asas pembentukan peraturan perundang-undangan Indonesia yang patut akan mengikuti pedoman dan bimbingan oleh (Maria Farida Indrati Soeprapto, 2007)

a.       Cita  Hukum Indonseia yang  tidak lain  melainkan pancasila (sila-sila dalam hal tersebutberlau sebagai cita (idee), yang berlaku sebagai “bintang pemandu”.

b.      Norma Fundamental Negara juga tidak lain melainkan pancasila dalam hhal tersebut berlaku sebagai norma);

c.       (1) Asas-asas negara berdasar atas hukum yang menempatkan undang-undang sebagai alat pengaturan yang khas berada dalam keutamaaan hukum (der primat des rechts);

(2) Asas-asas pemerintahan berdasar atas sistem kontitusi yang menempatkan undang-undang sebagai dasar dan batas penyelenggaraan kegiatan-kegiatan pemerintahan.

3.      Van Der Vlies membedakan asas-asas pembentukan peraturan perundang-undangan terdiri atas asas formal daa asas maateril (A. Hamid Attamini, 1990).

a.       Asas-asas yang formal meliputi:

1)      Asas tujuan yang jelas (beginselen van duidelijke doelstelling);

2)      Asas organ/lembaga yang tepat (beginselen van het juiste organ);

3)      Asas perlunya pengaturan (het noodzakelijkheids beginselen);

4)      Asas dapatnya dilaksanakan (het beginselen vanuitvoerbaarheid)

5)      Asas Konsensus (het beginselen vaan de consensus)

b.      Asas yang materil meliputi:

1)      Asas tentang terminologi dan sistematika yang benar (het beginselen van duidelijketerminologie en duidelijke systematiek)

2)      Asas tentang dapat dikenali (het beginselen van dekeenbaarheid)

3)      Asas kepastian hukum (het rechts zekerheidsbeginselen)

4)      Asas pelaksanaan hukum

5)      Asas perlakuan yang sama dalam hukum (het rechtsgelijkheids beginsel) sesuai keadaan individu (het beginselen van individuele rechtsbedeling)

c.       Burkhard Kremes, menemukan bahwa asas-asas pembentuan peraturan perundang-undangan meliputi ( H. A. Muin Fahmal, 2008):

1)      Susunan peraturan (form der regelung)

2)      Metode pembentukan peraturan (metode der ausorbeitung der regelung)

3)      Bentuk dan isi peraturan (inhalt der regelung)

4)      Prosedur dan proses pembentukan peraturan (venforen der ausarbeitung der regelung)

d.      I. C. Van Der Vlies membaginya menjadi 2 (dua)  klasifikasi, yaitu asas-asas yang formal dan asas-asas yang materil. Asas-asas yang formal meliputi (Maria Farida Indrati Soeprapto, 2007):

1)      Asas tujuan yang jelas (beginsel van duideleijke doelstelling)

2)      Asas organ/lembaga yang tepat (beginsel van het juiste orgaan)

3)      Asas perlunya pegaturan (het noodzakelijkeids beginsel)

4)      Asas dapatnya dilaksanakan (het beginsel van uitvoerbaarheid)

5)      Asas  konsensus (het beginsel van consensus).

Sedangkan asas-asas material antara lain meliputi:

1.      Asas tentang terminologi dan sistematika yang benar (het beginsel van duidelijke terminnologi en duidelijke systematiek)

2.      Asas tentang dapat dikenali (het beginsel van de kenbaarheid)

3.      Asas perlakuan  yang sama dala hukum (het rechtgelijk heids beginsel)

4.      Asas  kepastian hukum (het rechtszekerheids beginsel)

5.      Asas pelaksanan hukum sesuai keadaan individual (het beginsel van de individuele rechtbedeling)

e.       Asas pembentukan Peraturan Perundang-undagan yang baik dirumuskan juga dalam Undang-Undang No. 10 Th. 2004 tentang Pembentukan Peraturan Perundang-undangan khususnya Pasal 5 yang dirumuskan sebagai berikut :

1.      Asas kejelasan tujuan

2.      Asas kelembagaan atau pejabat pembentuk yang tepat

3.      Asas kesesuaian antara jenis, hierarki, dan materi muatan

4.      Asas dapat dilaksanakan

5.      Asas kedayagunaan dan kehasilgunaan

6.      Asas kejelasan rumusan dan

7.      Asas keterbukaan

 

Asas-asas yang dimaksudkan dalam Pasal 5 diberikan penjelasannya sebagai berikut :

a.       Asas kejelasan tujuan adalah bahwa setiap pembentukan peraturan perundang-undangan harus mempunyai tujuan yang jelas yang hendak dicapai.

b.      Asas kelembagaan atau organ pembentuk yang tepat adalah bahwa setiap jenis peraturan perundang-undangan harus dibuat oleh lembaga/pejabat pembentuk peraturan perundangan-undangan yang berwenang. Peraturan perundang-undangan tersebut dapat dibatalkan atau batal demi hukum, bila dibuat oleh lembaga/pejabat yang tidak berwenang.

c.       Asas kesesuaian antara jenis dan materi muatan adalah bahwa dalam pembentukan peraturan perundang-undangan harus benar-benar memperhatikan materi muatan yang tepat dengan jenis peraturan perundang-undangannya.

d.      Asas dapat dilaksanakan adalah bahwa setiap pembentukan peraturan perundang-undangan harus memperhitungkan efektifitas peraturan perundang-undangan tersebut di dalam masyarakat, baik filosofis, yuridis maupun sosiologis.

e.       Asas kedayagunaan dan kehasilgunaan adalah bahwa setiap peraturan perundang-undangan dibuat karena memang benar-benar dibutuhkan dan bermanfaat dalam mengatur kehidupan bermasyarakat, berbangsa dan bernegara.

f.       Asas kejelasan rumusan adalah bahwa setiap peraturan perundang-undangan harus memenuhi persyaratan teknis penyusunan peraturan perundang-undangan, sistematika dan pilihan kata atau terminologi, serta bahasa hukumnya jelas dan mudah dimengerti, sehingga tidak menimbulkan berbagai macam interpretasi dalam pelaksanaannya.

g.      Asas keterbukaan adalah bahwa dalam proses pembentukan pertauran perundang-undangan mulai dari perencanaan, persiapan, penyusunan dan pembahasan bersifat transparan dan terbuka. Dengan demikian seluruh lapisan masyarakat mempunyai kesempatan yang seluas-luasnya untuk memberikan masukan dalam proses pembentukan peraturan perundang-undangan.